Eerste VR-Café van Nederland

Schermafdruk 2016-02-03 21.51.10

In een helikopter boven Dubai of midden op Time Square, terwijl je een biertje drinkt in hartje Amsterdam. Het kan allemaal in het eerste pop-up Virtual Reality Café van Nederland. Afgelopen dinsdag 26 maart konden de gasten kennismaken met de nieuwste technieken op het gebied van virtual reality.

 

In het souterrain van het Koreaanse restaurant Yokiyo zit een rij mannen van alle leeftijden vol verwachting met elkaar te praten. “Is het voor jou de eerste keer?” “Ja, voor mij ook. Spannend, hè?” Terwijl de wachtende gasten geduldig een biertje bestellen, trekken de mensen in de ruimte achterin het restaurant hun jas aan. Het Virtual Reality Café bezoeken gaat in rondes van een uur: de acht uur mensen zijn nu aan de beurt.

Het is de tweede editie van het Café op deze opmerkelijke locatie. Pal voor de Koreaanse keuken staan drie rijen met brede eikenhouten tafels opgesteld. Aan het plafond hangen witte en rode TL-lampen en tegen de linker muur staan computerbeeldschermen opgesteld. Overal liggen zogenaamde ‘menukaarten’ verspreid. In het aanbod is keuze uit animaties op de Oculus Rift of 360°-video’s, dat zijn films in 360 graden opgenomen, op de Samsung Gear VR.

Schermafdruk 2016-02-03 21.48.25

Terwijl de gasten plaatsnemen in het VR Café rennen de twee oprichters, Tim Nijland en Jeff Shaw, rond om iedereen te helpen met het verstellen van de brillen en de video’s te starten. “There are no rules. Just grab some stuff and have fun!” roept de negentwintigjarige Nijland enthousiast.

Vanuit het Koreaanse restaurant wanen de gasten zich ineens midden op Time Square in New York of op een bootje in Venetië, afhankelijk van welke ‘experience’ ze uitkiezen. Sommigen bungelen onder aan een helikopter boven de binnenstad van Dubai, zwemmen tussen de haaien in de Atlantische Oceaan of zweven gewichtsloos rond het International Space Station van NASA in de ruimte.

Met de bril op hun neus zwaaien ze als een soort zombie hun armen in het rond en wijzen naar beelden die zij zien, maar hun omstanders niet. “Het is echt fantastisch”, zegt een van de deelnemers. “Het is alleen wat vreemd dat je je eigen voeten niet meer ziet als je naar beneden kijkt. Heel heftig.”

Het idee van de organisatie is om mensen op een leuke en goedkope manier kennis te laten met virtual reality. Initiatiefnemer Nijland ziet een grote toekomst voor VR: “Deze techniek gaat meer impact hebben op de maatschappij dan het internet heeft gehad. Je kunt elke gewenste omgeving simuleren dus het is geschikt voor bijvoorbeeld verkoop, maar ook educatie, en nog veel meer.”

Schermafdruk 2016-02-03 21.48.13

Per uur vult het Café zich met ongeveer twintig personen. Nijland is tevreden met de opkomst, maar zijn ultieme droom is om een VR Arcade Hal op te richten op een vaste locatie: “Het is nu vooral gericht op de mensen die wonen in Amsterdam maar in de toekomst hopen we ook meer toeristen te bereiken. We hebben grote plannen met dit concept.”

Bij de VR spellen op de Oculus Rift kunnen gasten een reusachtige robot besturen, racen in een geanimeerde wereld of verstoppertje spelen met een T-rex. Ook is er keuze uit vijf verschillende achtbanen. Een man grijpt met beide handen de houten bank vast, terwijl hij van een ijzingwekkend steile baan naar beneden vliegt. “Wauw, dat was wel echt hoog. Dit spel is niet goed voor je maag!”

Het bekijken van een virtual reality video of animatie is vooral een individuele ervaring. “Je zit allemaal met een bril op, dat is niet heel gezellig”, geeft Nijland toe. Met dit evenement hoopt de organisatie een sociaal aspect aan VR toe te voegen. Dat zit hem al in het woord ‘café’, het is meer dan alleen video’s kijken. De gasten praten met elkaar, delen hun ervaringen en drinken samen een drankje.

Het valt op dat alle bezoekers van het Café man zijn, op een enkele vrouw na. De VR-techniek is schijnbaar toch meer een mannending. Nijland lacht: “Misschien is het nu nog een beetje te nerdy voor meisjes. Daar komt vast verandering in wanneer ze in VR kleding en make-up kunnen shoppen.”

Het uur in de virtuele wereld vliegt voorbij. De gasten moeten al weer ruimte maken voor de volgende VR-enthousiastelingen. Ze blijven nog even aan de bar hangen om na te praten met een biertje. Gaat dit daadwerkelijk ons leven veranderen? Bezoeker Joshua (29), student geneeskunde, denkt van niet: “Ik snap de meerwaarde van VR bij het gamen. Ik begaf me daadwerkelijk in een andere omgeving maar ik denk wel dat het een niche product zal blijven.” Als het aan de organisatie van het Virtual Reality Café ligt, heeft binnen tien jaar elk Nederlandse gezin een VR-bril thuis.